Hoe ga als je ondernemer om met kritiek?

2017-09-27T07:31:02+00:00 september 13th, 2017|Categories: Groeien als ondernemer|0 Comments

Iedereen krijgt wel eens kritiek, ook als ondernemer. Dat kan kritiek zijn op je diensten, op je prijzen, je service of op je ondernemerschap en op jouw prestaties als ondernemer. Dat doet pijn. En het blijft hangen. Meer dan al die complimenten. Je kunt natuurlijk denken: f*ck it (vrij vertaald naar het boek Don’t give a fuck – Opgeruimd in je hoofd, ik kijk alleen naar wat goed is. Op zich een goed idee, maar mijn ervaring leert dat dit niet werkt. Want ergens blijft het doorzingen. Bovendien: kritiek is een kans!

Kritiek kan op vele manieren gegeven worden, de ene manier is fijner dan de andere manier maar de boodschap is altijd hetzelfde: er moet iets veranderen. Volgens de ander. En: hoe harder de kritiek aankomt, hoe meer waarheid er in zit waarschijnlijk. Dus: hoe ga je ermee verder?

Tip 1. Neem afstand en kijk naar de inhoud: wat is er nu echt gezegd? Vaak wordt de inhoud vertroebeld door de onhandigheid van degene die de kritiek gaf. En vervolgens door jouw beledigde status. Maar wat was nou echt de boodschap?

Tip 2. Wat is de reden dat de kritiek gegeven werd? Heb je erom gevraagd? Of kwam het spontaan? Als je erom gevraagd hebt, tja, dan heb je er om gevraagd dus deal with it en lees tip 1, 3, 4 en 5:-)
Heb je er niet om gevraagd? Waar komt de kritiek dan vandaan? En zegt de kritiek vooral iets over jou of vooral iets over de ander?

Tip 3: Hoe komt het dat de kritiek zo hard aankomt? Is dat omdat het echt NIET terecht is? Of is het omdat de ander wel een punt heeft? En wordt die punt precies gezet op datgene dat je moeilijk vindt? Niet leuk. Maar wel reden om eens na te denken.

Tip 4: Praat erover met degene die de kritiek gaf. Vraag om toelichting en tips. Ook niet leuk, want dan komt er misschien nog wel meer over je heen. Maar zie het als een kans.

Tip 5: Blijf er niet in hangen. Neem kritiek serieus, ga ermee aan de slag en laat los. Kijk ook naar wat er wel goed gaat. Kritiek is niet bedoeld om je af te branden (zo wel, kijk dan even naar tip 2 en denk na waarom je de kritiek kreeg) maar om je te helpen. Dus dat is fijn. Bedank de ander en focus je op groei!

Op de hoogte blijven van de activiteiten van De Ondernemerswinkel? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Aanmelden nieuwsbrief

Leave A Comment

Door deze website te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om jou de best mogelijke ervaring te bieden. Als je deze website blijft gebruiken zonder je cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer je op "Accepteren" klikt, stem je hiermee in.

Sluiten